سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی نرم افزار primavera

مقدمه ای بر پریماورا

سیستم های پریماورا یک نام تجاری از محصولات هستند که با هم طیف وسیعی از مدیریت پروژه را تشکیل می دهند. نرم افزار پریماورا اولین بار در سال 1983 توسط پریماورا Systems معرفی شد و پس از خرید حق رای دادن این شرکت تحت کنترل اوراکل ارائه می شود.
پرکاربردترین نرم افزار این مجموعه در ایران نرم افزار برنامه ریزی (مدیریت پروژه) (Primavera P6 Enterprise Project Portfolio Management) است. این نرم افزار و Microsoft Project دو نرم افزار رایج برنامه ریزی برای پروژه های ایرانی هستند. انتخاب یکی از این دو برنامه معمولاً بر اساس ترجیحات شرکت کنندگان در پروژه است.

 

برنامه های پریماورا

پریماورا (P6) یک نرم افزار مدیریت پروژه است که به طور گسترده در صنعت طراحی استفاده می شود. از ابتدای قرارداد شروع می شود و تا پایان پروژه ادامه می یابد و ثبت ، ردیابی و کنترل را انجام می دهد.
رایج ترین قطعات نرم افزار مدیریت پروژه Primavera عبارتند از اسناد فنی ، هزینه ها ، قراردادها ، تهیه ، جمع آوری نامه ، صورت جلسه و تغییرات پروژه.
نرم افزار مدیریت پروژه Premiere با قابلیت گزارش دهی کامل می تواند انواع مختلفی از گزارشات مربوط به آخرین وضعیت پروژه را ارائه دهد.
به عبارت دیگر ، این یک سیستم کامل برای مدیریت قراردادها ، اسناد و هزینه های پروژه است که با Primavera Expedition ، محیطی با همان روش هایی است که با الزامات پروژه مطابقت دارد و ارتباط بین اعضای تیم پروژه و مدیران را در یک شبکه کامپیوتری تسریع می کند. که به طور موثر قراردادها را بر اساس زمان و بودجه از پیش تعریف شده است و با حداکثر تعامل بین عوامل پروژه و با یک نرم افزار سرور مرکزی و پایگاه داده سرور (مشتری) به خوبی عمل می کند ، که با آنها می توانید نحوه بررسی پیشرفت پروژه توسط قراردادها و جلوگیری از امکان آن را به راحتی کنترل کنید. از تاخیر پروژه
در نرم افزار مدیریت پروژه پریماورا ، تمام اطلاعات و پرونده ها به طور منظم و منطقی ذخیره می شوند و نتایج گزارش ها ، فرم ها و اسناد به راحتی و به سرعت در اختیار افراد مجاز قرار می گیرد.

قابلیت های پریماورا چیست؟

نرم افزار پریماورا با ویژگی ها و ویژگی های خود توجه کارشناسان برنامه ریزی و مدیران کنترل پروژه را به خود جلب کرده است. برنامه های کاربردی نرم افزار پریماورا Primavera P6 عبارتند از:

  • گزارشات شامل گزارش پیشرفت ، گزارش های توصیفی و غیره
  • کنترل فعالیت اعضای تیم
  • Progress Reporter ، که استفاده از منابع را برنامه ریزی می کند و نحوه استفاده از آن را تجزیه و تحلیل می کند
  • مدیریت پروژه (مدیریت پروژه) شامل برنامه ریزی پروژه ، بودجه بندی ، مدیریت مشکلات ، مدیریت اسناد پروژه و ...
  • مدیریت پورتفولیو شامل تجزیه و تحلیل وضعیت پورتفولیو است.
  • زمان بندی: برای حصول اطمینان از برنامه ریزی مناسب ، پریماورا شامل یک سری هشدارهای زمان بندی و ابزارهای گزارش دهی است که به شما کمک می کند پروژه را طبق برنامه و در بودجه نگه دارید.
  • مدیریت ریسک و فرصت: مدیران پروژه به راحتی می توانند زمان وقوع ریسک ها و تاثیر آنها بر خط اولیه پروژه را تعیین کنند. خطرات اولیه و تکراری توسط مدیر پروژه و فرصت موجود در برنامه مورد تجزیه و تحلیل و رسیدگی قرار می گیرد.
  • مدیریت منابع: مدیران پروژه پریماورا می توانند استفاده از منابع را با دقت کنترل کرده و تغییرات در دسترس بودن منابع را پیش بینی کنند. به منظور ادامه پروژه ، مدیر پروژه سایر منابع موجود برای نرم افزار را تعیین می کند. کاربران می توانند از ابزارهای تجسم برای تبدیل داده های خام به فایل های گرافیکی که درک و اشتراک گذاری آنها آسان است استفاده کنند.
  • مدیریت قرارداد: مدیران پروژه می توانند چندین پروژه یا برنامه را با کمک پریماورا کنترل کنند. مدیر پروژه می تواند اطلاعات را از پایگاه داده Oracle در چند ثانیه کپی کند ، که ممکن است هنگام شروع پروژه جدید بلافاصله پس از اتمام پروژه قبلی رخ دهد.

 

مزایای تجاری نرم افزار مدیریت پروژه پریماورا چیست؟

بهبود کارایی برنامه نویسی
خطر بیش از حد رانها را کاهش دهید
توانایی شناسایی مشکلات و اقدامات اصلاحی در مراحل اولیه
برای استفاده از منابع فعلی و آینده برای ایجاد پیش بینی ها و تصمیمات دقیق ، بینش کسب کنید
با تنظیم یا تغییر ارزیابی منابع ، سطح را تعیین کنید

مزایا و معایب پریماورا (Primavera) چیست؟

 

مزایای استفاده از نرم افزار پریماورا
این پلت فرم یکپارچه است که به کاربران اجازه می دهد کارهای خود را اولویت بندی ، اجرا و نظارت کنند.
این سیستم دارای چند کاربر است که به تیم ها اجازه می دهد همزمان روی پروژه های خاصی در سازمان کار کنند.
ارائه گزارش های زمان واقعی یا داده های خاص که امکان برنامه ریزی و بررسی بیشتر را فراهم می کند.
داشبورد پریماورا به کاربران اجازه می دهد تا یک پروژه یا پروژه های متعدد را با درجه انعطاف پذیری بالا مدیریت کنند.
می توان از آن در انواع دستگاه ها مانند لپ تاپ ، تبلت و دستگاه های تلفن همراه استفاده کرد و در هر زمان و هر مکان قابل دسترسی است.

معایب استفاده از نرم افزار پریماورا

 

این بسیار گران است و به بودجه بیشتری نسبت به سایر برنامه های کنترل پروژه نیاز دارد.
رابط کاربری پیچیده نرم افزار منسوخ به نظر می رسد ، نه به اندازه طراحی و سهولت استفاده از برنامه جدید مدیریت پروژه.
یادگیری از این برنامه دشوار است و افراد نیاز به آموزش تخصصی دارند.
پریماورا فقط برای Windows در دسترس است و پلتفرمی برای Mac (سیستم عامل رومیزی Apple) ارائه نمی دهد.
برای پروژه های کوچک و ساده بسیار مشکل ساز است.

تفاوت های msp و primavera

با توجه به اینکه نرم افزارهای Primavera P6 و MsProject هر دو به منظور مدیریت جامع پروژه های عظیم طراحی شده اند ولی در واقع پریماورا قابلیت کنترل پروژه های عظیم را دارد و ام اس پروچکت برای مدیریت پروژه های کوچکتر به کار می رود.

MSP امکان ایجاد تنها 11 عدد Baseline را برای یک پروژه واحد به کاربر می دهد. این در حالی است که این مقدار برای Primavera نامحدود است.

پلت فرم چند کاربره از ویژگی های هر دو نرم افزار می باشد ولی در نرم افزار پریماورا چندین کاربر به صورت همزمان می توانند روی یک پروژه واحد کار کنند در حالی که ام اس پروجکت پروژه را در هنگامی که یک کاربر در حال ویرایش و یا افزودن اطلاعات است، بر روی سایر کاربران مجاز قفل می کند.

از دیگر قابلیت های پریماورا در این زمینه، امکان تعریف سقف مجاز دسترسی هر کاربر در یک پروژه است.

ایجاد تقویم سفارشی بر اساس منابع و پروژه، خصوصیتی است که هر دو نرم افزار دارند ولی امکان ثبت دستاوردها و وقایع روزانه در تقویم  Microsoft Ms-Project قابلیتی است که تنها به صورت دستی در Oracle Primavera P6 امکان پذیر می باشد.

قابلیت پیش بینی ریسک های احتمالی پروژه، تبدیل مستقیم اطلاعات پروژه به HTML به منظور اشتراک گذاری در وب و همچنین های لایت کارهایی که حداکثر تا یک ماه آینده باید انجام پذیرد به رنگ زرد، از جمله مواردی است که در پلت فرم پریماورا به صورت پیش فرض موجود و برخی در صورت ارتقای نرم افزار ام اس پروجکت در این نرم افزار قابل اجراست.

تفاوت های جزیی زیادی بین این دو نرم افزار مهندسی وجود دارد ولی در کل انتخاب نرم افزار مطلوب بیش از همه به نیازهای سازمانی و نوع پروژه ای بستگی دارد که روی آن کار می کنید.